Malaysia Today

... Katakanlah (wahai Muhammad): "Al-Quran itu, (menjadi cahaya) petunjuk serta penawar bagi orang-orang yang beriman; ...
Allah adalah Pelindung bagi Orang Yang Beriman;
Syaitan pula adalah pelindung bagi Orang Kafir.

Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.
Al-Ahzaab 33:56
Ingin melihat Katalog Perabot Jati, anda dibawa secara Eksklusif di laman web kami

Eksklusif : Zaman Dulu...1968 - 1975, Kemudian 2012...!

Darjah 6,
SK Gondang, Ketereh,
Tingkatan 2A,
SMR Pangkal Kalong, Kok Lanas
Tingkatan 3A,
SMR Pangkal Kalong, Kok Lanas,
Tingkatan 4 Sains,
SM Hamzah Machang,
Tingkatan 5 Sains,
SM Hamzah, Machang,
Pre-U Class,
SMSAH, Jitra,
Dis 1973 - Mac 1974
Tingkatan 6 Rendah Sains,
SMIP Kota Bharu,
Geng Tingkatan 6 Atas Sains,
Asrama Putra SMIP Kota Bharu,
Ini Rupa Aku!... Tahun 1968
Dulu 1971... Top Student!
Dan Ini Rupa Aku... Tahun 2012

Ini Juga Di Zaman Dulu... Ketika Di UKM Dirakam pada Okt 1978

Gambar ini diambil ketika Kuliah ST381: Rekabentuk Tinjauan dan Persampelan I (kalu tidak silap) oleh Mr. Christopher Olson (tidak bersama dalam gambar ini). Kuliah diadakan di Bilik Kuliah G2A pada Okt. 1978. Kelas ini hanya ada 10 orang sahaja. Jadi kepada kekawan yang masih mengingati gambar ini, sila hubungi saya melalui email untuk mengembalikan semula hubungan yang telah hampir 35 tahun terputus. Terima kasih.

Dari L-R:
Depan: Redzuan Razali, Abdul Rahman Hasan, Anak Ngadiman (maaf ingat nama bapa sahaja)
Tengah: Siti Khalidah (Kalu tidak silap), Ismail Yusof, Aku, Ismail Abdullah dan Mohd Ridwan (Kalu tak silap)
Belakang: Ghazali Sulong dan Shafie Mat Yatim.

Kenangan Dengan Kawan Lama Di Majlis PPJPM Pada 22.4.2012

Kenangan Bersama YB Senator Datuk Akbar Ali via iPad, Mantan TKP di suatu ketika dahulu...


Earthquakes Worldwide in the Last 30 Days (Of M>=4)
Richter scale
The Richter scale was named after the American seismologist Charles Francis Richter. This scale measures the motion of the land surface 60 mi from the epicenter, or focus, of the earthquake.
An estimated 800 quakes of magnitudes 5 to 6 occur worldwide each year.
About 50,000 quakes of magnitudes 3 to 4 occur each year, and
only about one of magnitude 8 to 9 each year. On the Richter Scale, between:
0.0 - 4.3: People at rest upstairs notice shaking. Shaking felt indoors; hanging objects swing.
4.3 - 4.8: Sleeping people are awakened. Dishes, doors and trees shake and rock.
4.8 - 6.2: Difficult to stand; people walk unsteadily. Windows break;plaster,bricks & tiles fall.
6.2 - 7.3: General panic. Damage to foundations; buildings destoyed. Water thrown out of river.
7.3 - 8.9: Total destruction; roads break up, rocks fall. Large cracks appear in ground.

TOP FIVE Popular Posts...

Wednesday, March 31, 2010

This world is not safe, pls be careful……

Somebody sent email to me to share with others:

Fyi. Both are true.

I heard of the FIRST one in China ..  A different version. Two jap exchange students in China were meeting up some
friends. They got kidnapped in a taxi on their way there. They were later found with all organs harvested including corneas.

Second one. This happened to me. Almost. I was with Karen and it was outside JO BRANCH! This nice-looking girl came up to me saying that she works for some advertising company. She practically attacked my wrist with the perfume and insisted me on sniffing. Meanwhile she said this is exp and is going on promo rate of RM70 She looked nice and presentable but her assistant looked like a con-man But of course I pretended' to sniff and walked away... I never heard of such a scam until a few weeks later. Needless to say.... I was freaked out.



This is a true story, it has been confirmed, and the Medical Centre phone number at the end of this story is real. This guy went out on a Saturday night a few weeks ago to a party. He was having a good time and had a couple of beers and some girl seemed to like him & invited him to go to another party. He quickly agreed & decided to go along with her. She took him to a party in some apartment and had sex. They continued to drink & even got involved with some drug (unknown).

The next thing he knew, he woke up completely naked in a bathtub filled with ice. He looked down at his chest, which had 'CALL 999 or YOU'LL DIE' written on it with lipstick. He saw a phone was on a stand next to the tub so he picked it up & dialled. He explained to the operator what the situation was & that he didn't know where he was, what he took, or why he was really calling. She advised him to get out of the tub. He did, and he appeared normal, so she told him to check his back. He did, and found two 9 inch slits on his lower back. She told him to get back into the tub immediately, and they sent a rescue team over.

Apparently, after being examined, he found out more - His kidneys were stolen. They were worth RM30,000 each on the black market. He is currently in the hospital on a life support, awaiting a spare kidney. I wish to warn you about a new crime ring that is targeting business travellers. This ring is well organized and well funded, has very skilled personnel & is currently operating in most major cities around the world and recently very active in ASIA.

The crime begins when a business traveller goes to a lounge for a drink at the end of the work day. A person in the bar walks up as they sit alone and offers to buy them a drink. The last thing the traveller remembers until they wake up in a hotel room bathtub,  their body submerged to their neck in ice. There is a note taped to the wall instructing them not to move and to call 999. A phone is on the small table next to the bathtub for them to call. The business traveller is instructed by the operator to very slowly and carefully reach behind them and feel there is a tube protruding from the back. The business traveller finds the tube and answers 'YES'. The operator tells them to remain still, having already sent paramedics to help. The Operator knows that both of the traveller's kidneys had been harvested.

This is not a scam or out of science fiction novel. It is real.It is documented and confirmable. If you travel or someone close to you travels, please be careful.



I was approached yesterday afternoon around 3.30 pm in the car parking lot by two males, asking what kind of perfume I was wearing. Then they asked if I'd like to sample some fabulous scent they were willing to sell me at a very reasonable rate. I probably would have agreed had I not received an email some weeks ago, warning of this scam. The men continued to stand between parked  cars, I guess to wait for someone else to hit on. I stopped a lady going towards them, I pointed at them and told her about how I was sent an email at work about someone walking up to you at the malls, in parking lots, asking you  to sniff perfume that they are selling at a cheap price.


When you sniff it, you'll pass out and they'll take your wallet, your valuables, and heaven knows what else. If it were not for this email, I probably would have sniffed the 'perfume', but thanks to the civic minded  emailing friend, I was spared whatever might have happened to me, and wanted to do the same for you. LET EVERYONE KNOW ABOUT THIS!

Monday, March 29, 2010

Facts & Figures : Syabas Kepada SYABAS kerana...

Mengikut perkiraan, saya mendapati SYABAS telah mengelirukan pengguna dalam menentukan jumlah bil yang perlu dibayar setiap bulan. Lihat ilustrasi/snerio yang saya ingin saya paparkan di sini.

Andai kata pihak SYABAS datang merekodkan bacaan penggunaan air di kediaman kita di negeri Selangor. Pada bulan pertama, mereka  merekodkan penggunaan sebanyak 38mp dalam tempoh 29 hari. Bulan ke-2 merekodkan penggunaan sebanyak 38mp dalam tempoh 30 hari. Pada bulan ke-3 secara tidak sengaja juga penggunaan air masih sama, iaitu 38 mp tetapi untuk tempoh 31 hari.

Secara ringkasnya:

Bulan Pertama - 38 mp digunakan selama 29 hari
Bulan Kedua    - 38 mp digunakan selama 30 hari
Bulan Ketiga   - 38 mp digunakan selama 31 hari

Berapakah bil air yang anda kena bayar, apabila anda menggunakan air yang sama banyak pada ketiga-tiga bulan itu? Adakah bayarannya juga sama?

Jawapannya: Tidak.
Bil yang anda kena bayar pada bulan Pertama lebih tinggi sebanyak 7 mata peratus berbanding dengan bil pada bulan ke tiga. Bulan pertama anda kena bayar RM35.44, bulan kedua - RM34.14 dan bulan ketiga - RM32.85. Keadaan ini berlaku kerana pihak SYABAS telah menggunakan faktor penyelarasan hari untuk tempoh 31 hari pada setiap bulan bil dikeluarkan. Jika bil dikeluarkan untuk tempoh 31 hari penggunaan maka faktor penyelarasannya adalah 1. Tapi jika bil yang dikeluarkan itu untuk 29 hari, maka faktor penyelarasan harinya adalah 0.94 sahaja. Apabila faktor ini rendah maka bil air anda akan didapati lebih mahal. Apa lagi jika mereka untuk datang merekodkan bacaan meter air kita bagi tempoh 28 hari sahaja. Maka faktor penyelarasan hari yang digunakan adalah 0.91 saja. Pada faktor ini, bil air kita akan jauh lebih mahal sebanyak 11% berbanding dengan bil air bagi tempoh 31 hari bagi 38 mp air yang digunakan. 

Persoalannya, apakah faktor penyelarasan hari yang digunakan oleh SYABAS ini merupakan satu 'penipuan' nakal yang disengajakan. Saya menjemput mereka yang mahir menjawab persoalan saya ini? Jika demikian, Syabas kepada SYABAS kerana membuat keuntungan dengan hanya memanipulasikan 'angka' tanpa menjual produk


Monday, March 22, 2010

Facts & Figures : Awas masih ada Roti Canai dan Murtabat Haram!

Perkara ini telah banyak diperkatakan di mana2 saja dan bukan lagi merupakan isu baru. Tapi yang menjadi masalahnya kita sebagai pengguna tidak pernah ambil kisah sangat tentang cara bagaimana cara pembuatannya. Asalkan ia dibuat oleh orang melayu dan islam, pasti ia boleh dimakan.

Pernah baru-baru ini ana ke pasar malam. Kerana sudah lama tak makan maurtabat, teringin juga nak makan. Lagi pun nampak sungguh larisnya gerai itu. Sambil menungu untuk membuat order, boleh dilihat gelagat pembeli dan gelagat pembuatnya. Ramai yang tertarik. Kalau ana ke gerai makanan ini, pertama yang ana lihat adalah telur yang digunakan. Jika telur yang digunakan berupa seperti di bawah:

Melihat keadaan itu, ana terus membatalkan saja niat ana nak makan makanan itu. Apakah anda masih ada keinginan untuk meneruskan pembelian anda. Adakah anda masih berselera untuk makan maurtabat yang dibuat oleh tangan yang memegang telur ayam bernajis dan kemudiannya tangan itu jugalah yang menebar martabat! Tepuk dada, tanya selera anda? Jawapan ada di fikiran anda. Makanan itu dikategorikan sebagai 'haram'. Jadi hati-hatilah apabila berurusan dengan spesis roti ini.
note: Murtabat ejaan yang betul. Terima kasih kepada yang menegur.

Travelog KUL-JOG-KUL

Insya Allah besok, Selasa 23 mac 2010, ana akan berlepas ke Yogyakarta. Ana ke sana menaiki MH857.  Dijangka berlepas jam 9.20 dan tiba di Yogyakarta jam 10.55 (waktu tempatan). Pulang nanti pada hari Jumaat, 26 Mac 2010 dengan pesawat MH856. Dijangka tiba di KUL jam 15.10.

Pemergian ke sana telah dirancang sejak 16 Feb 2010 lagi. Pada waktu itu, harga tiket pergi dan balik pada kadar RM397 (iaitu harga tiket RM278 dan surcaj lain RM119). Pada hari ini, 22 Mac 2010 harga tiket pergi balik termasuk tax ialah RM1145. Pada waktu itu, ana juga menyemak tawaran Airasia. Untuk pergi dan balik Airasia menawarkan harga tiket RM390. Tapi ia tidak termasuk makan, bagej airport tax di sana. Jika termasuk kos tersebut Airasia didapati lebih mahal berbanding dengan MAS. Cuma Airasia nih ada flight hari-hari, sedangkan MAS selang dua hari ada satu flight. Oleh itu, MAS menjadi pilihan.

Ana ke sana bersama lagi dua orang rakan. Seorang daripadanya adalah abang angkat ana sendiri. Mereka akan berlepas dari KBR pada malam nanti dan berjanji temu di KLIA besok pagi. Abang angkat ana ni 5 atau 6 kali dah ke sana. Kami ke sana atas urusan kecil-kecilan. Currency rate waktu ini the best yang ana dapat IR1juta = RM368.

Insya Allah sekembali ana nanti banyak paparan akan ana muatkan dalam web ini untuk tatapan pembaca semua.

Sunday, March 21, 2010

Facts & Figures : Domestic and Industry Water Tariff Ranking For 2008

Carta di bawah adalah penggunaan air domestik bagi setiap 35 m.p. pertama mengikut negeri bagi tahun 2008. Negeri Pulau Pinang merupakan negeri yang terendah mengenakan tarif air domestik di Malaysia, iaitu 31 sen. Manakala kadar tarif air yang tertinggi pula jatuh kepada negeri Johor, iaitu 98 sen.

Source: Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara
Average water tariff for Domestic use applies on the first 35 cubic meters.
Sarawak1 – JKR Sarawak.
Sarawak2 – Sibu, Kuching, Sri Aman, Limbang, Sarikei, Kapit.
Ini bermakna, rakyat negeri Johor membayar 3 kali ganda lebih tinggi berbanding dengan rakyat negeri Pulau Pinang apabila mereka menggunakan 35 m.p. air.

Untuk Industri anda boleh perhatikan carta di bawah. Pengiraan berdasarkan kepada penggunaan untuk 500 m.p. yang pertama.

Rupa-rupanya di Sabah dan WP Labuan, sektor industri lebih beruntung berbanding dengan sektor domestik. Rakyat membayar 90 sen bagi 35 m.p air yang pertama. Sektor industri juga membayar 90 sen tapi bagi 500 m.p. yang pertama. Adakah kenyataan saya ini betul?

Friday, March 19, 2010

15 Musuh dan 10 Sahabat Iblis

Menurut riwayat Wahab bin Munbih, pernah terjadi peristiwa di mana Allah s.w.t. memerintahkan Iblis menemui Nabi Muhammad s.a.w. dan menjawab segala pertanyaannya. Lalu Iblis pun mengunjungi Baginda dengan menyamar sebagai seorang tua bangka yang memegang sebatang tongkat.

Mari kita sama-sama hayati dialog Nabi dan Iblis.

Nabi : Man Anta? (Siapa kamu?)
Iblis : Saya Iblis
Nabi : Apakah maksudmu datang?
Iblis : Tuhan memerintahkanku supaya menemui anda
dan menjawab segala pertanyaan anda.

Nabi : Wahai Iblis, berapakah banyaknya musuh-musuhmu dari umatku?
Iblis : Lima Belas orang.
Nabi : Berapa banyak kawan-kawanmu dari umatku?
Iblis : Sepuluh orang.

Siapakah 15 orang yang dikatakan oleh Iblis itu sebagai musuhnya?

1. Nabi Muhammad s.a.w.
2. Imam yang adil.
3. Orang yang rendah hati.
4. Pedagang yang jujur.
5. Orang alim yang sembahyangnya khusyuk.

6. Orang beriman yang suka memberi nasihat.
7. Orang beriman yang pengasih.
8. Orang yang bertaubat dan tetap atas taubatnya.
9. Orang yang tidak mahu berbuat kemungkaran.
10. Orang beriman yang sentiasa berwudhuk.

11. Orang beriman yang banyak bersedekah.
12. Orang beriman yang berkelakuan baik.
13. Orang beriman yang memberi menafaat kepada orang lain.
14. Orang yang mengamalkan dan terus menerus membaca al-Quran.
15. Orang yang menegakkan ibadat pada waktu malam, sedangkan
orang lain tidur dengan nyenyaknya

Siapa pula 10 sahabat kepada Iblis?

1. Hakim yang tidak adil.
2. Orang kaya yang sombong.
3. Pedagang yang tidak jujur.
4. Peminum arak.
5. Penghasut kepada orang lain.

6. Orang yang beramal kerana ingin nama (riak).
7. Orang yang memakan harta anak yatim.
8. Orang yang mempermudahkan solat.
9. Orang yang tidak mahu berzakat.
10. Orang yang suka termenung (melamun).

Setelah mengenali 15 musuh dan 10 sahabat kepada Iblis, maka tanyalah diri masing-masing. Apakah ingin menjadi musuh atau sahabat kepada si Iblis laknatullah itu?

Friday, March 12, 2010

Travelog Cuti Sekolah: KUL-KBR-TGG-KUL (Kemaskini pada 19 Mac 2010)

Alhamdulillah, segala peracangan telah disempurnakan dengan mudah. Kami selamat kembali semula ke KUL pada 17 Mac 2010. Tiba di rumah di Kelana Jaya sekitar jam 5.45 petang. Bertolak dari destinasi terakhir Felda Jerangau Barat, Dungun jam 12.15 tengah hari. Maka genaplah satu pusingan perjalanan dari KUL-KBR-TGG-KUL bermula Sabtu 13 Mac 2010 jam 12.30 tengahari hingga Rabu 17 Mac 2010 jam 5.45 petang merangkumi sejauh 1,450km. Lebih 250km dari yang dijangkakan.

1. Gambar Pemandangan Bandar Kota Bharu Dari Jambatan Sultan Yahya
2.Gambar Pemandangan di Pintu Keluar Zon Bebas Cukai Rantau Panjang
3. Rumah Kampong yang banyak meninggalkan Nostalgia

Perjalanan ke KBR cukup membosankan. Volume Trafik ke sana agak heavy sikit di samping 'raja jalanan' (lori berat) banyak bergerak di waktu itu. Keadaan jalan yang banyak bengkang bengkok juga menyukarkan untuk memintas. Mau tidak mau mengekori sahaja dari belakang raja jalanan. Ketika inilah boleh diperhatikan gelagat pemandu orang2 Malaysia. Banyak yang tidak tahan sabar.

Perjalanan ke KUL cukup merehatkan. Laluan LPT pula boleh menguji kelajuan kereta kita. Berapa km/j mau pecut, terpulang kepada tekanan kaki kita sendiri. Berapa banyak tekanan pedal minyak hendak dibuat. Sentiasa diingat jalan raya bukan tempat untuk berlumba atau ingin menguji kemampuan kereta kita. Apapun keselamatan mesti diutamakan.


Sempena cuti sekolah, bermula Sabtu 13 Mac 2010, ana bercadang nak balik Ke Kota Bharu. Insya Allah bertolak tengahari 13 Mac, sebab sebelah pagi anak masih ada latihan tae-kwa-do. Ana ingat nak pergi sana melalui Bentong-Kuala Lipis-Gua Musang. Kali terakhir lalu jalan itu bulan Disember 2009 kerana ada saudara meninggal.

Masa cuti sekolah begini kebiasaannya Kota Bharu sesak sikit. Hotel pun susah mau cari. Sentiasa penuh, tambahan musim cuti sekolah. Sungguhpun ana orang KB, tapi setiap kali balik ke KB rasanya lebih selesa tinggal kat hotel aje. Sekali sekala tolong pengusaha hotel! Makan2 pun murah dan senang dibeli. Oleh kerana anak kedua ana sudah 4 tahun belajar di USM Kubang Kerian, rasanya memang sesuai sangatlah dok kat hotel berdekatan dengan kampus sahaja. Nanti boleh pergi ambil dia sekali datang dan bertanya masalah. Beliau sekarang nih sibuk. Siang ada kelas, malam 'ward round' dan keadaan silih berganti. Jadi kalau dok jauh tu, masa pula jadi kekangan. Cuti tidak lama. Hari Rabu nanti kena balik KUL dah, sebab isteri dah mula kerja hari Khamis. Katanya ada meeting dengan KSU. Tidak boleh 'miss'.

Selepas menjenguk ibu dan saudara mara, nak servis kereta anak ana sekejap. Anak ana kat USM tu asyik komplain, tiba2 alarm berbunyi, tidak boleh nak start macam2 lagi. Masalah2 macam ni selalu ana minta pertolongan abang Din. Terima kasih ana ucapkan kepada abang Din yang banyak membantu meringankan masalah anak ana kat KB tu. Semoga Allah membalas jasa baik beliau sekeluarga. Hubungan ana dengan abang Din ni dah lama iaitu sejak anak masih belajar lagi kira2 lebih dari 30 tahun yang lalu. Dah menjadi macam keluarga sendiri. Hubungan kami tak ubah macam adik beradik kadang2 lebih lagi keeratannya.

Kalau diizinkan, ana ingat nak pergi ke Rantau Panjang sekejap. Dah lama tidak pergi ke pekan bebas cukai di sempadan Golok itu. Nak pergi tengok Kraf kayu Cengal.

Selepas itu, hari Selasa mungkin nak pergi TGanu. Isteri ana orang Kg. Temir, Kuala Berang. Tapi dah lama tak balik kampung itu, sebab rumah dah tak ada lagi. Kalau balik bercuti macam ini kita orang selalu bermalam di rumah kakaknya di Felda Bukit Bading. Felda ni adalah felda contoh dan tersohor di kalangan felda2 di Malaysia.

Insya Allah, hari Rabu nanti akan berangkat pulang ke KUL melalui Jabor-Jerangau- LPT. Maka genaplah satu pusingan perjalanan dari KUL-KBR-TGG-KUL sejauh lebih kurang 500km-200km-500km. Semoga kami dipermudahkan diperjalanan oleh Allah s.w.t., Amin.

Thursday, March 11, 2010

Facts & Figures : Muhasabah Diri, dari 50 tahun hidup, 17 Tahun Tidur...

Sudah banyak artikel yang memperkatakan perkara ini. Bagaimanapun, saya lebih suka mempersembahkan dalam bentuk yang berlainan, agar dapat memberi peringatan dan panduan kepada diri saya di sebalik paparan rajah.

Taburan normal hayat seorang lelaki adalah sekitar 65 tahun. Setelah ditolak umur baligh 15 tahun, memberikan baki 50 tahun. Dalam masa 50 tahun inilah segala amalan kita diperhitungkan. Marilah kita sama-sama menghisab diri kita, ke mana waktu kita hidup dihabiskan. Agar nanti sebelum kita dihisabkan, pada waktu-waktu yang masih berbaki ini, kita mempunyai ruang untuk meningkatkan 'kualiti' hidup mengikut sebagaimana yang dituntut. Insya Allah.

Dengan mengambil andaian bahawa, purata seseorang menghabiskan waktu siangnya dengan aktiviti seperti bekerja, bersukan, berhibur, berfoya-foya dsbnya selama 12 jam. Memperuntukan waktu rehatnya selama 4 jam dan waktu malamnya pula untuk tidur selama 8 jam. Jika peruntukan waktu sebegini dikekalkan selama tempoh hayat hidupnya, maka hasilnya seperti berikut:

Daripada 50 tahun hayat kita:
Selama 25 tahun (50%) kita habiskan waktu untuk melakukan aktiviti di siang hari.
Selama 17 tahun (33%) kita habiskan waktu untuk tidur di malam hari.
Selama 8 tahun (17%) kita habiskan waktu untuk rehat.

Inilah gambaran kasar umur dihabiskan dalam tempoh hayat 50 tahun.
Jika dalam tempoh hayat tersebut, kita memperuntukan selama 10 minit untuk solat fardhu. Cuba kita kira, berapa lamakah daripada 50 tahun kita peruntukkan untuk solat? Jawapannya hanya sekitar 2 tahun sahaja atau hanya 4% sahaja kita sediakan waktu hidup untuk solat! Berbaloikah kehidupan kita berbanding dengan nikmat yang telah Allah s.w.t. kurniakan kepada kita? Pertanyaan Allah kepada kita dalam Surah Ar-Rahmaan yang diulang-ulang sebanyak 31, perlu dihayati sepenuh hati.
1. [13]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?
2. [16]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
3. [18]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
4. [21]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
5. [23]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
6. [25]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
7. [28]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
8. [30]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan)?
9. [32]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
10. [34]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
11. [36]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
12. [38]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
13. [40]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
14. [42]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
15. [45]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
16. [47]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
17. [49]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
18. [51]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
19. [53]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
20. [55]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
21. [57]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
22. [59]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
23. [61]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
24. [63]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
25. [65]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
26. [67]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
27. [69]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
28. [71]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
29. [73]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
30. [75]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
31. [77]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?


Wednesday, March 10, 2010

Facts & Figures : Lebih 100 kali USA DiSerang...

Carta di bawah memaparkan negara-negara yang mengalami gempa bumi sebanyak 4 kali dan lebih di sepanjang tahun 2000 hingga tahun 2009. Data gempa bumi ini dipetik dan dikumpulkan dari agensi

Rupa-rupanya, USA mendominasi sebagai negara yang menerima bencana gempa bumi paling banyak di dunia. Sepanjang tempoh 10 tahun itu,USA dilanda gempa bumi bertubi-tubi dengan purata 10 kali setiap tahun pada pelbagai magnitiud (min M3.0, maks M7.9). Bencana ini terus menimpa negara itu tidak henti-henti sehingga hari ini.

Bagaimanapun, mereka tidak memandang kejadian ini sebagai satu balasan di atas sifat keangkuhan dan kesombongan mereka. Mereka melihat kejadian ini hanya sekadar fenomena alam semata-mata.

Tuesday, March 9, 2010

Facts & Figures : Gempa Bumi

Rajah di atas menunjukkan kekerapan kejadian gempa bumi berlaku di seluruh dunia dari tahun 1950 - 2009. Data telah dikumpulkan oleh penulis berpandukan rekod USGS.GOV.

Nah! lihatlah dari tahun 2002 hingga tahun 2009, kejadian gempa bumi ini telah meningkat begitu mendadak sekali. Angka yang paling tinggi dicatatkan pada tahun 2003 (69 kejadian) dan tahun 2009 (66 kejadian). Sebelum itu, kejadian gempa bumi hanya berada di sekitar kurang dari 10 kejadian, kecuali tahun 1957 (13 kali), tahun 1965 (16 kali), tahun 1980 ( 10 kali), tahun 1998 (11 kali) dan tahun 1999 (13 kali).

Bagaimana tahun 2010?. Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahuinya. Semoga perbincangan yang tidak seberapa ini dapat memberikan iktibar kepada diri agar sentiasa mengingati tentang firman Allah s.w.t dari Ayat 189 - 191 Surah A-li 'Imraan yang bermaksud:

[189] Dan bagi Allah jualah kuasa pemerintah langit dan bumi, dan Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
[190] Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal;
[191] (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.

Sunday, March 7, 2010

15 Maksiat Yang Mengundang Bala' (Samb.)

Saya cuma sertakan Part 7 daripada 8 part ceramah Ustaz Azhar - Angin Merah di Masjid Kampung Pinang Merah, Paka, Terengganu. Ini berkaitan dengan "Angin Merah". Marilah sama-sama kita hayati....

Saturday, March 6, 2010

15 Maksiat Yang Mengundang Bala'

Hadith ini pun ada kaitan juga dengan post saya sebelum ini. Semoga petikan yang sedikit ini memberikan kita keinsafan. Kita sama-sama berdoa supaya dijauhkan Allah s.w.t. dari menimpa kita semua.

Dari Ali bin Abi Thalib r.a., Rasulullah s.a.w. telah bersabda: "Apabila umatku telah membuat 15 perkara ini, maka bala pasti akan turun kepada mereka. Iaitu:

1...Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu.
2...Apabila amanah itu dijadikan suatu sumber keuntungan.
3...Zakat dijadikan hutang.

4...Suami memperturutkan kehendak isteri.
5...Anak derhaka kepada ibunya.
6...Sedangkan ia berbaik-baik dengan kawannya.
7...Suka menjauh dirikan dari ayahnya.

8...Suara sudah ditinggikan dalam masjid.
9...Yang menjadi ketua suatu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka.
10..Seseorang yang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.

11..Khamar (Arak) sudah diminum di merata tempat.
12..Kain sutera banyak dipakai oleh kaum lelaki.

13..Para artis disanjung-sanjung.
14..Muzik banyak dimainkan.
15..Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) genarasi pertama (sahabat).

Maka pada ketika itu, hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau mereka akan dirobohkan menjadi makhluk lain".

Hadith Riwayat : Termizi

Kesemua 15 perkara yang disenaraikan di atas telah berlaku dalam masyarakat kita. Apakah kita masih leka diulit-ulit, sehinggakan kita lalai dengan AMARAN Rasulullah s.a.w. tentang kedatangan "Angin Merah". Marilah sama-sama kita bermuhasabah diri dan berdoa supaya ia dijauhi daripada kita semua. Amin.

5 Maksiat Yang Disegerakan BalasanNya...

Daripada Ibnu Omar r.a. berkata, Berhadap Rasulullah s.a.w. kepada kami (pada suatu hari) kemudian Baginda bersabda: "Wahai kaum muhajirin, 5 perkara kalau kamu telah dibalakan dengannya (kalau kamu telah mengerjakannya), maka tiada kebaikan lagi bagi kamu. Dan aku berlindung dengan Allah s.w.t. semoga kamu tidak menemui masa itu"

1. Tiada terzahir (nampak) perzinaan itu pada suatu kaum sehingga mereka berani berterus-terang melakukannya kecuali mereka akan ditimpa penyakit Tha'un yang cepat merebak di kalangan mereka. Mereka juga akan ditimpa penyakit-penyakit yang belum pernah ditimpa umat-umat yang lalu.

2. Dan tiada mereka mengurangkan sukatan dan timbangan kecuali mereka akan dibalakan dengan kemarau dan susah mencari rezeki dan kezaliman di kalangan pemimpin mereka.

3. Dan tiada menahan mereka dari zakat harta benda kecuali ditahan dari mereka air hujan dari langit. Jikalau tiada binatang (yang juga hidup di atas mukabumi ini) tentunya mereka tidak diberi hujan oleh Allah s.w.t.

4. Dan tiada mereka mungkir akan janji Allah dan RasulNya kecuali Allah akan menguasakan ke atas mereka musuh mereka, maka musuh itu merampas sebahagian daripada apa yang ada di tangan mereka.

5. Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka (di saat itu) Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri.

Hadith Riwayat : Ibnu Majah

Thursday, March 4, 2010

May I Borrow RM25?

I'm just recieved this articel via email this morning (4 Mac 2010) from somebody to share with other readers.

A woman came home from work late, tired and irritated, to find her 5-year old son waiting for her at the door.

SON: 'Mummy, may I ask you a question?'
MUM: 'Yeah sure, what it is?' replied the woman.
SON: 'Mummy, how much do you make an hour?'
MUM: 'That's none of your business. Why do you ask such a thing?' the woman said angrily.
SON: 'I just want to know. Please tell me, how much do you make an hour?'
MUM: 'If you must know, I make RM 50 an hour.'
SON: 'Oh,' the little boy replied, with his head down.
SON: 'Mummy, may I please borrow RM 25?'

The mother was furious, 'If the only reason you asked that is so you can borrow some money to buy a silly toy or some other nonsense, then you march yourself straight to your room and go to bed. Think about why you are being so selfish. I don't work hard everyday for such childish frivolities.'

The little boy quietly went to his room and shut the door.

The woman sat down and started to get even angrier about the little boy's questions. How dare he ask such questions only to get some money?

After about an hour or so, the woman had calmed down, and started to think:

Maybe there was something he really needed to buy with that RM 25 and he really didn't ask for money very often . The woman went to the door of the little boy's room and opened the door.

'Are you asleep, son?' She asked.
'No Mummy, I'm awake,' replied the boy.
'I've been thinking, maybe I was too hard on you earlier' said the woman. 'It's been a long day and I took out my aggravation on you. Here's the RM 25 you asked for.'
The little boy sat straight up, smiling. 'Oh, thank you Mummy!' he yelled. Then, reaching under his pillow he pulled out some crumpled up bills.

The woman saw that the boy already had money, started to get angry again.
The little boy slowly counted out his money, and then looked up at his mother.

'Why do you want more money if you already have some?' the mother grumbled.
'Because I didn't have enough, but now I do,' the little boy replied.
'Mummy, I have RM 50 now. Can I buy an hour of your time? Please come home early tomorrow. I would like to have dinner with you.'

The mother was crushed. She put his arms around her little son, and she begged for his forgiveness.

It's just a short reminder to all of you working so hard in life. We should not let time slip through our fingers without having spent some time with those who really matter to us, those close to our hearts. Do remember to share that RM 50 or whatever it’s worth of your time with someone you love.

If we die tomorrow, the company that we are working for could easily replace us in a matter of hours. But the family & friends we leave behind will feel the loss for the rest of their lives.

You may wanna send this to the people that you care for…