Malaysia Today

... Katakanlah (wahai Muhammad): "Al-Quran itu, (menjadi cahaya) petunjuk serta penawar bagi orang-orang yang beriman; ...
Allah adalah Pelindung bagi Orang Yang Beriman;
Syaitan pula adalah pelindung bagi Orang Kafir.

Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.
Al-Ahzaab 33:56
Ingin melihat Katalog Perabot Jati, anda dibawa secara Eksklusif di laman web kami

Eksklusif : Zaman Dulu...1968 - 1975, Kemudian 2012...!

Darjah 6,
SK Gondang, Ketereh,
1968
Tingkatan 2A,
SMR Pangkal Kalong, Kok Lanas
1970
Tingkatan 3A,
SMR Pangkal Kalong, Kok Lanas,
1971
Tingkatan 4 Sains,
SM Hamzah Machang,
1972
Tingkatan 5 Sains,
SM Hamzah, Machang,
1973
Pre-U Class,
SMSAH, Jitra,
Dis 1973 - Mac 1974
Tingkatan 6 Rendah Sains,
SMIP Kota Bharu,
1974
Geng Tingkatan 6 Atas Sains,
Asrama Putra SMIP Kota Bharu,
1975
Ini Rupa Aku!... Tahun 1968
Dulu 1971... Top Student!
Dan Ini Rupa Aku... Tahun 2012

Ini Juga Di Zaman Dulu... Ketika Di UKM Dirakam pada Okt 1978

Gambar ini diambil ketika Kuliah ST381: Rekabentuk Tinjauan dan Persampelan I (kalu tidak silap) oleh Mr. Christopher Olson (tidak bersama dalam gambar ini). Kuliah diadakan di Bilik Kuliah G2A pada Okt. 1978. Kelas ini hanya ada 10 orang sahaja. Jadi kepada kekawan yang masih mengingati gambar ini, sila hubungi saya melalui email aby4466@gmail.com untuk mengembalikan semula hubungan yang telah hampir 35 tahun terputus. Terima kasih.

Dari L-R:
Depan: Redzuan Razali, Abdul Rahman Hasan, Anak Ngadiman (maaf ingat nama bapa sahaja)
Tengah: Siti Khalidah (Kalu tidak silap), Ismail Yusof, Aku, Ismail Abdullah dan Mohd Ridwan (Kalu tak silap)
Belakang: Ghazali Sulong dan Shafie Mat Yatim.

Kenangan Dengan Kawan Lama Di Majlis PPJPM Pada 22.4.2012

Kenangan Bersama YB Senator Datuk Akbar Ali via iPad, Mantan TKP di suatu ketika dahulu...

INFO GEMPA BUMI


Earthquakes Worldwide in the Last 30 Days (Of M>=4)
Richter scale
The Richter scale was named after the American seismologist Charles Francis Richter. This scale measures the motion of the land surface 60 mi from the epicenter, or focus, of the earthquake.
An estimated 800 quakes of magnitudes 5 to 6 occur worldwide each year.
About 50,000 quakes of magnitudes 3 to 4 occur each year, and
only about one of magnitude 8 to 9 each year. On the Richter Scale, between:
0.0 - 4.3: People at rest upstairs notice shaking. Shaking felt indoors; hanging objects swing.
4.3 - 4.8: Sleeping people are awakened. Dishes, doors and trees shake and rock.
4.8 - 6.2: Difficult to stand; people walk unsteadily. Windows break;plaster,bricks & tiles fall.
6.2 - 7.3: General panic. Damage to foundations; buildings destoyed. Water thrown out of river.
7.3 - 8.9: Total destruction; roads break up, rocks fall. Large cracks appear in ground.

TOP FIVE Popular Posts...

Saturday, October 16, 2010

Siri 2 : Ketika di Sekolah Menengah Rendah... (Updated)

Selepas tamat darjah 6 di Sekolah Kebangsaan (Rendah), maka aku pun masuk ke Tingkatan 1 di salah sebuah Sekolah Menengah Rendah yang paling hampir dengan rumah aku. Iaitu jaraknya kira2 hampir 3 batu. Ia masih lagi terletak di kampung. Pada masa itu, orang tua hanya menyuruh sahaja kita menyambung pelajaran. Jadi kita ikut sahaja. Aku ingat tidak sampai 10 orang kawan2 aku yang masuk ke sekolah yang sama dengan aku di sekolah menengah rendah ini. Jadi ada antaranya ibubapa mereka lebih cenderung untuk anak mereka pergi ke sekolah ugama, ada yang pergi ke bandar dan tidak kurang juga yang terus sahaja berhenti. Di sini aku di kelompokan dalam Tingkatan 1A. Kira 'makan' juga la otak aku ni digolong dalam golongan orang2 yang 'bodoh' tu sedikit.

Sekolah Menengah Rendah ini pun hanya menumpang bangunan dengan Sekolah Rendah. Pagi sekolah rendah dan petang pula diambil oleh sekolah menengah.

Tahun 1969, tahun hitam kepada sejarah negara, aku baru belajar di Tingkatan 1. Pada waktu itu, kita masih kanak2 tidakpun tau apa itu '13 Mei'. Tambah lagi di kampong macam aku ini, bahang keramat itu tidak pun sampai ke Kelantan. Tapi aku masih ingat lagi, gelagat orang kampong tentang politik parti waktu itu, 'Bulan Bintang' dan 'Kapal Layar'. Orang tua kata kita kena pangkah 'Kapal Layar' sebab dengan kapal kita boleh pergi ke Mekah! Sebelah pihat lagi kata kita kena undi 'Bulan Bintang' sebab itu kejadian Tuhan. Aku masih ingat lagi orang2 kampong yang berfahaman PAS dan UMNO bergaduh, tidak bertegur sapa, tidak pergi ke mari dan macam2 lagi kerenah... buruk sungguh perangai mereka ini.

Setahun berlalu, datang tahun 1970. Aku naik ke Tingkatan 2A. Masih kekal dalam kelas 'A'. Nak tengok gambar kawan2 sekelas dengan aku pada waktu itu, nah lihat gambar di bawah. Gambar ini berumur 40 tahun yang lalu. Terima kasih kepada guru yang me'mukul' gambar ini.

Barisan Belakang (dari Kiri) : Abdul Aziz Kader, Abdul Hamid, Mohd Fauzi, Che Mahmud, Norihan, Mohd Noor, Muhammad Ali, Zainon, Aku, Mohd Fauzi dan Mohd Rawi. Barisan Tengah (dari kiri) : Abdul Aziz Daud, Naemah, Fauziah, Azizah, Mek Yah, Sabariah, Nik Mah, Siti Fatimah, Zee Abdul Latiff, Abdul Halim dan Abdul Manaf. Barisan depan (dari kiri) : Che Abdul Hamid, Ustaz Raja, Cikgu Abdullah, Cikgu Adam, Cikgu Mat Ali (Guru Besar), Cikgu Nazri, Cikgu Fong, Cikgu Mat Ali dan Mohd Ashaari.

Alhamdulillah, Tuhan masih lagi memberi ingatan kepada aku mengingati nama-nama mereka. Setiap cikgu yang mengajar aku, aku rakamkan ucapan terima kasih. Ilmu yang mereka curahkan menjadi amalan jariah yang berpanjangan.

Tahun 1971, tahun penting bagi kita di tingkatan 3. Kerana pada tahun inilah kita akan menghadapi peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP/LCE). Alhamdulillah, pada tahun 1971 sekolah menengah sudah mendapat bangunan baru. Jadi semangat pun baru. Bagaimanapun yang sedihnya kelas aku tu ramai sangat muridnya sehingga melebihi 40 orang. Wooo! Cuba tengok gambar kelas aku di bawah ni... Gamabr ini dirakam sehari selepas kami semua menduduki peperiksaan SRP.

Barisan Belakang (dari Kiri) : Abdul Aziz Daud, Abdul Aziz Kader, Lupa1, Lupa2, Che Lah, Zainon, Abdul Manaf, Muhammad Ali, Abdul Hamid, Lupa3, Zee, Mohd Noor, Che Aziz Latif, Hasan, Aziz, Mohd Fauzi dan Muhamad Yaakob.
Barisan Tengah (dari Kiri) : Mohd Rawi, Che Mahmud, Lupa5, Maznah, Azizah, Faridah, Nik Mah, Lupa6, Lupa7, Mek Yah, Lupa8, Lupa9, Lupa10, Lupa11, Lupa12, Lupa13, Lupa14, dan Lupa15.
Barisan Depan (dari kiri) : Aku, Siti Fatimah, Cikgu Abdullah, Cikgu Nazri, Cikgu Adam, Cikgu Mat Ali (Guru Besar), Ustaz Raja, Mohd Ashaari dan Che Abdul Hamid.

Kawan-kawan tingkatan 3 ni ramai yang aku lupa. Sebab, satu terlampau ramai. Yang kedua, kerana mereka yang masuk ni adalah mereka yang 'mengulang' dari sekolah2 lain, jadi ingatan kepada mereka tu tidak begitu melekat sangat berbanding dengan kawan sekelas dari tingkatan 1 atau 2 lagi.

Ni nak angkat bakul sikit!. Masa tingkatan 1, 2 dan 3 dulu, kalau periksa tu aku selalu dapat nombor, kalau tidak 1.... dapat nombor 2. Jarang-jarang dapat nombor 3. Hebat. Subjek aku suka Ilmu Hisab. Entah mengapa, tetiba aje aku suka subjek tu. Aku pun tidak tau. Masih aku ingat lagi aku selalu bertukar tempat 'sebagai jaguh' ni dengan kawan aku tu yang nama dia Mohd Ashaari... Dia ni bahasa melayu dan bahasa inggeris hebat. Subjek lain pun tidak kurang juga. Tapi aku cukup 'bosan' dengan Bahasa Melayu dan Bahsa Inggeris. Rajin juga belajar tapi tak juga pandai-pandai. Tengok gambar bawah ni... aku tengah terima hadiah dapat nombor satu dalam kelas. Pakat Tepuk La! Hadiah disampaikan oleh Pegawai Pelajaran Daerah, aku pun tak ingat dah nama dia... Aku juga masih lagi ingat hadiah yang diberi itu. Cuba kalian teka... Apa dia? Bukan buku, bukan alat tulis, bukan tropi atau sijil, tapi 1/2 dozen gelas kaca!. Rasionalnya, aku pun tak tau. Terima aje lah, orang bagi ambil... Yang penting boleh naik pentas dan disaksikan oleh ramai hadirin.... Ooooo! Anak sapa pandai tu dapat nombor satu!. He he he lawak bodoh!

Aku ketika itu menjadi salah seorang murid harapan sekolah. Hebatkan. Tapi aku tak ada la rasa macam tu... ingin sekadar lulus aje.... Maklumlah anak orang kampong. Cuti sekolah buku letak tepi. Pergi jalan aktiviti sendiri. Lastik burung, main gasing, noreh getah, 'tahan taut', tahan bubu, tahan tuar, perangkap burung, mandi sungai. Pendek kata semua buat. Budak2 la ni mana nak rasa semua benda ni. Dah tak ada....

Dulu murid-murid pakai 'short' aje... berseluar pendek. Tak tau la kita masa tu, agaknya dasar kementerian pelajaran masa itu memang kena pakai seluar pendek bagi lelaki dan ber'skirt' bagi perempuan. Masa tu mana ada kesedaran tentang 'aurat2' nih. Tapi sekarang sudah berubah. Kesedaran dah ada. Alhmadulillah!

Apa pun aku berterima kasih kepada semua guru-guru yang membimbing aku dari Tingkatan 1, hingga ke Tingkatan 3. Jasa mu akan ku kenang sepanjang hayat. Dan kepada guru-guru ku yang telah pergi, aku hadiahkan Al-Fatihah semoga roh mereka dicucuri rahmat. Amin!

No comments:

Post a Comment